Dostupnosť: Posledných pár kusov na externom sklade
DO WISHLISTU
Pridať do zoznamu
O knihe: Súborné dielo I.
Stanislav Vrbka bol kritikom, pre ktorého systematická každodenná umeleckokritická činnosť nebola len zamestnaním, ale najmä nadosobným zameraním. Vo svojej divadelnokritickej činnosti spájal nevšedné odborné kvality – osobnostný kultúrny rozhľad, vnímanie zložitého umeleckého procesu v kontextoch a súvislostiach, zmysel pre opísanie detailu prchavého okamihu divadelnej inscenácie – s etickou osobnostnou a osobnou rovinou. Bol si vedomý hlbokej zodpovednosti voči umelcom
i čitateľom. Uvedomoval si, že kritika je činnosť, ktorá nemá reprízu, ale musí hovoriť presne a vecne nepokrivené slová o stave slovenskej divadelnej kultúry – o stave umeleckých súborov, slovenskej divadelnej réžie, herectva, aj o cestách slovenskej dramatickej literatúry. Vrbkove analytické prieniky v divadelných kritikách podávajú obraz o niekoľkých desaťročiach vývinu slovenského profesionálneho divadelníctva.
Môžu byť pre čitateľa aj zásadnou kultúrnou pamäťou, ktorá ponúka okrem detailnej analýzy aj syntetický pohľad, keď Vrbka hľadá východiská z bludných slepých ulíc a nekončiacich pohybov v kruhu bez nádeje na skutočný umelecký rozvoj.
Martin Timko
Stanislav Vrbka
22. marca 1934 v Košiciach - 1. decembra 1991 v Bratislave
Divadelný kritik, teatrológ a dramaturg.
Stanislav Vrbka bol jedným z prvých absolventov špecializovaného štúdia divadelnej vedy – dramaturgie na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení. Podstatnú časť svojho profesijného záujmu venoval predovšetkým divadelnej kritike. Po skončení školy sa stal redaktorom
časopisu Film a divadlo, niekoľko rokov ako redaktor pripravoval slovenskú časť v českých Divadelných novinách. Divadelné kritiky, články
a štúdie publikoval v denníkoch i v domácich a zahraničných odborných divadelných časopisoch.
Bol prvým riaditeľom slovenského Divadelného ústavu v Bratislave. Slovenské divadelníctvo prezentoval aj na európskom fóre. Ako odborný
vedecký pracovník vytvoril v 70. rokoch minulého storočia takmer všetky dôležité koncepcie a analýzy, ktoré priamo ovplyvňovali rozvoj slovenského
profesionálneho divadla. Autorsky pripravil desiatky hesiel o divadle a divadelných osobnostiach do Encyklopédie dramatických umení Slovenska. Zakladal Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov.
Rozsiahla tvorba divadelného kritika Stanislava Vrbku nás inšpirovala rozdeliť jeho dielo na dva veľké celky, ktoré súvisia najmä s autorovým profesionálnym vývojom.
Prvý časový celok Súborného diela Stanislava Vrbku ohraničujú roky 1955 – 1969 a obsahuje tieto zväzky:
Kritiky divadelných inscenácií
Divadelné súvislosti
Osobnosti
Rozhlas, film a televízia
Kritika ako každodenná tvorba
Zväzky v druhom časovom celku od roku 1970 až do roku 1991 budú mať
podobnú štruktúru ako tie z prvého. Pribudne k nim však aj nový významný
zväzok – Interné hodnotenia divadelných inscenácií – mapujúci činnosť, ktorej sa kritik v danom období sústavne venoval. Sú to texty, ktoré doposiaľ neboli publikované a k odbornej a laickej verejnosti sa dostanú v knižnej podobe po prvý raz.