- Nová Prvouka pre 1. ročník ZŠ je spracovaná podľa ŠVP platného od septembra 2015. Kladie dôraz na splnenie cieľov a vzdelávacieho štandardu novozavedeného predmetu Prvouka.
- Nová Prvouka pre 1. ročník ZŠ je víťazom verejnej súťaže MŠVVaŠ SR z júla 2015 vyhlásenej na učebný materiál pre potreby základných škôl.
- Prvouka pre 1. ročník ZŠ je koncipovaná ako tzv. učebnica pracovného typu. Je to kombinácia učebnice a pracovného zošita. Prostredníctvom nej sú žiaci pri získavaní nových informácií a poznatkov súčasne vedení aj k ich priamemu zaznamenávaniu, najskôr kresbou, symbolicky, neskôr písmom.
- Autorky Rút Dobišová Adame a Oľga Kováčiková majú nielen bohaté skúsenosti z tvorby osvedčených učebných materiálov pre primárne vzdelávanie (napr. séria Prírodoveda 1 – 4), ale sú aj aktívne učiteľky na 1. stupni ZŠ.
- Učebnica pracovného typu Prvouka pre 1. ročník ZŠ stavia na existujúcich prekonceptoch dieťaťa, preferuje zážitkové učenie, vlastné objavovanie, pátranie a skúmanie. Žiaci sa oboznamujú s prírodnými javmi a zákonitosťami tak, že aktívne manipulujú s materiálmi, s ktorými sa stretávajú v bežnom živote. V niektorých bádateľských úlohách sú využité rôzne inovatívne metódy vzdelávania, ktoré sa využívajú pri modifikácii žiackych predstáv.
- Obsahuje učivo, ktoré plne pokrýva požiadavky stanovené ŠVP. Učivo je rozdelené na dve vzdelávacie oblasti: Človek a príroda – Rastliny, Živočíchy, Človek, Neživá príroda a skúmanie prírodných javov a Človek a spoločnosť, v ktorej žije. Učivo je rozšírené aj o rôzne divergentné, doplňujúce a rozširujúce úlohy, úlohy na opakovanie a upevňovanie a zábavné úlohy.
- Učivo je usporiadané do piatich tematických okruhov: Moje kráľovstvo, Kráľovstvo života, Kráľovstvo sveta, Kráľovstvo živočíchov a Kráľovstvo rastlín. Témy na seba logicky nadväzujú.
- Jednotlivým témam sú venované jedna až štyri strany v pracovnej učebnici, v závislosti od náročnosti učiva. Strany obsahujú úlohy, ktoré riešia žiaci. Úlohy sú označené piktogramami, ktoré žiakom pomáhajú pochopiť, čo budú v danej úlohe robiť a akým spôsobom budú pracovať, hoci ešte nevedia čítať. Pozitívny stereotyp piktogramov prácu s úlohami zjednodušuje. Náročnosť úloh stúpa súbežne s tým, ako si žiaci osvojujú vedomosti.
- Zhrnutie učiva pod názvom Moje poznámky sa spravidla nachádza na konci každej témy a je spracované formou maľovaného čítania. Žiaci sa môžu k nemu kedykoľvek vrátiť a dané učivo si pripomenúť.
- Metodické informácie a cieľové kompetencie podľa ŠVP nájde učiteľ v stručnej podobe priamo na stranách.
- Podrobné metodické informácie a námety v podobe príručky pre učiteľa sú vypracované v publikácii s názvom Metodické komentáre k Prvouke pre 1.ročník základnej školy.
- Titul je dostupný aj v maďarskej jazykovej mutácii pre školy s VJM.