Cieľom monografie bolo analyzovať školské prostredie ako miesto stretu rôznych druhov kultúr a subkultúr, ktoré z rôznych aspektov ovplyvňujú procesy učenia, vyučovania a vzdelávania.
Monografiu členíme na sedem kapitol, pričom sa najskôr zameriavame na analýzu podstatných znakov typických kultúr a subkultúr determinujúcich riadené a spontánne sociálne procesy. V ďalšej časti sa venujeme analýze funkcií školy v kontexte socálnej štruktúry spoločnosti, najmä ich vzťahu z hľadiska ovpyvňovania hodnotového systému jednotlivcov k iným entitám, k sociálnej stratifikácii, k demografickým populačným trendom a k ekonomicko-sociálnej situácii v slovenskej spoločnosti. Predmetom záujmu sú kultúry sociálnych jednotiek /rodiny, školy/ a ich existencia, na mikroúrovni vzťahy existujúce vo vnútri jednotiek, škôl a tried, úloha rodiny a triedneho učiteľa vo formovaní a utváraní kultúrne tolerantného prostredia.