Zošit Š3 je súčasťou série pomocných pracovných listov pre žiakov 1. stupňa. Zošit svojím konceptom predstavuje sadu pracovných listov, ktoré pomáhajú učiteľovi i žiakovi.
Ich použitie vychádza z požiadaviek základných škôl. Predkladá žiakom pracovné predlohy, ktoré si častokrát učitelia a rodičia vyrábajú sami. Svojou povahou ide o otvorený systém plne rešpektujúci individuálne potreby každého žiaka.
Obsah pracovných listov sa zameriava takmer na všetky okruhy vzdelávania matematiky pre tretiakov podľa iŠVP. Ponúka prostriedky na zvládnutie počítania do 100, spoznávanie počtu do 1000, geometriu a aj riešenie aplikačných úloh a úloh rozvíjajúcich špecifické matematické myslenie.
Dielo obsahuje 32 strán s rôznymi pomôckami na matematiku. Obsah je rozdelený na jednotlivé typy predlôh, ktoré sa nachádzajú v rôznom počte.
Strany so štvorcovými sieťami 10 x 10 mm, 5 x 5 mm, 1 x 1 mm sú najuniverzálnejšie použiteľné. Predstavujú podklady na rysovanie a rozvíjanie geometrických skúseností a zručností. Okrem toho sa dajú v sieťach pripravovať tabuľky a grafy a následne do nich zaznačovať údaje, čítať ich, pracovať s nimi a vyhodnocovať ich. Tieto strany sú zastúpené v najväčšom počte. Ďalším typom strán sú displeje a ciferníky. Úlohou žiaka je vedieť znázorniť čas na displeji a ciferníku. Znázornenie na segmentovom displeji môže niektorým žiakom robiť problém a preto je dôležité časté opakovanie, ktoré práve rieši Zošit Š3. Okrem toho sa môže využiť i tak, že žiak znázorní čas na modeli displeja a následne zaznačí znázornenie aj na papieri.
Podklady na tvorbu a riešenie reťazoviek predstavujú ďalší typ strany, ktorý zlepšuje schopnosť počítať v danom číselnom obore, opäť každý žiak v rámci individuálnych potrieb. Na zlepšenie odporúčame využiť aj nepriamo sformulované úlohy, keď žiak pozná riešenie reťazovky a musí vyriešiť, čo bolo na začiatku.
Strany, ktoré predstavujú množstvo štvorčekov do 1000 (spolu ich však je 1110) umožňujú znázorniť dané množstvo. Takúto úlohu poznajú z učebnice, no tu si môžu robiť aj poznámky znázornenia.
Strany s číselnými osami a pyramídami pomáhajú žiakom lepšie vnímať počítanie do 100, ktoré je predpokladom zvládnutia počítania v ľubovoľnom číselnom obore desiatkovej sústavy.
Pyramída s násobkami do 100 opäť ponúka priestor, ktorý žiaci poznajú z pracovného zošita, na tomto mieste si však násobky sami dopĺňajú.
Strany s číselnými sadami po 100 od 1 do 1000 zas pomáhajú, rovnako ako v pracovnom zošite znázorňovať a chápať súvislosti, napr. vyfarbi všetky čísla, ktoré sú párne, ktoré majú na mieste desiatok 4, nemajú na mieste desiatok párne číslo a pod.
Počítacie kruhy pomáhajú žiakom, aby si zautomatizovali spoje počítania a schopnosť vyriešiť úlohu dopočítaním. Tieto úlohy s kruhmi poznajú zo strán pracovných zošitov autorov Belic – Striežovská.
Strana so zvýraznenými bodmi na ploche je opäť univerzálne využiteľná. Žiaci si trénujú schopnosť narysovať úsečky spájaním bodov. Keďže ide o mechanický nácvik, jeho opakovaním sa schopnosť narysovať presne úsečku zvyčajne zlepšuje.
V prípade, že žiak zošit v danom ročníku nevyužije celý, môže ho úspešne využívať aj vo vyššom ročníku.