Cieľom tejto vysokoškolskej učebnice je umožniť čitateľom pochopiť mechanizmus prenosu výkonu v rôznych typoch prevodových systémov zabezpečujúcich transformáciu rotačného pohybu v typickych aplikáciách v dopravnej technike a zároveň objasniť základy procesu návrhu rotačných a priamočiarych tekutinových mechanizmov pre všeobecné použitie v strojárskej praxi.
Učebnica poskytuje stručný prehľad procesu návrhu transmisií na základe definície jazdných odporov a ostatných kritérií pre určenie minimálnych a maximálnych prevodových pomerov prevodoviek vozidiel a ich odstupňovania. Obsahuje prehľad a popis hnacích a hnaných strojov transmisií a uvádza ich typické charakteristiky. Analyzuje problematiku spolupráce hnacích a hnaných strojov rôznych typov a definuje podmienky správnej spolupráce týchto mechanizmov. Popisuje rôzne typy rozbehových prvkov a taktiež samotných prevodových systémov, ktorým je venovaná veľká pozornosť kvôli ich širokému spektru použitia v technickej praxi. Matematicky popisuje jednotlivé mechanické aj hydro-mechanické prvky prenosu výkonu a definuje spôsob ich správneho návrhu v kontexte požiadaviek, ktoré sú na ne v prevádzke kladené. Zaoberá sa koncepciami prevodových systémov jednotlivých druhov, pričom ich popis ilustruje príkladmi vyrábaných prevodových systémov z technickej praxe a analýzou ich funkčných stavov počas prevádzky. Táto vysokoškolská učebnica poskytuje tiež prehľad základných vzťahov vyoužívaných v oblasti pneumatických a hydraulických systémov. Obsahuje popis rotačných aj priamočiarych tekutinových hnacích a hnaných strojov a taktiež aj bežne používaných riadiacich prvkov. Môže byť preto využívaná nielen ako učebná pomôcka pre študentov predmetu Konštruovanie III, ale aj ako príručka pre konštruktérov a projektantov zaoberaujúcih sa návrhom prevodových mechanizmov aj všeobecnou stavbou strojov.