Fungovanie vysokých škôl v rokoch 1948 až 1960 bolo v Československu výrazne ovplyvňované zásadnými a radikálnymi politickými zmenami. Podľa Vladimíra I. Lenina bol koncept nepolitickej výučby len buržoáznym pokrytectvom a k tejto predstave sa v roku 1949 prihlásili aj československí komunisti. Klement Gottwald na zjazde KSČ upozornil na nutnosť vytvorenia novej inteligencie, ktorá bude vychovaná v duchu marxizmu-leninizmu a dialektického a historického materializmu.
Kniha Marty Glossovej opisuje a analyzuje proces preverovania a vylučovania politicky nespoľahlivých alebo triedne nevyhovujúcich študentov v rokoch 1948 až 1960 v kontexte procesu sovietizácie a následných post-stalinistických zmien vo vysokoškolskom školstve.
Autorka sa nezameriava len na obete čistiek, ale aj na ich vykonávateľov z radov študentov a pedagógov. Venuje sa ich motiváciám, ktoré neboli len ideologické, aj keď presvedčenie
o správnosti politiky KSČ nepochybne hralo dôležitú úlohu. Analýza jednotlivých previerok tiež ukazuje, akú významnú úlohu v opisovaných udalostiach zohrávali neformálne väzby, známosti aj rôzne formy protekcie a nepotizmu, ktoré boli v mnohých ohľadoch dôležitejšie ako formálne schválené pravidlá previerok. Zásadnú rolu však zohrával tiež strach, snaha chrániť si vlastnú pozíciu, oportunizmus, bezmyšlienkovité napĺňanie zhora dodaných smerných čísel, ale aj vybavovanie si osobných účtov.
Kniha ukazuje aj najvýraznejšie rozdiely medzi vývojom v českej a slovenskej časti republiky. Hoci dôvody a spôsoby vylučovania študentov z vysokoškolského štúdia boli odrazom politického vývoja v celom Československu, samotné previerky a ich formálne zdôvodnenie sa v českej a slovenskej časti republiky často líšili.