Text publikácie je rozvrhnutý do troch tematických častí. Prvé dve majú teoretickú povahu, tretia časť má aplikačný charakter. Cieľom prvej časti je ohraničenie tematického a kompetenčného poľa sociálnej pedagogiky. Autor tu programovo nadviazal na vedecký prínos a poznatkovú bázu, ktorú do diskurzu týkajúceho sa precizovania predmetu sociálnej pedagogiky v českom a slovenskom prostredí vniesli ako nóvum uznávané autority. Autor sa sústredí na výber a zvýraznenie tých identifikačných znakov sociálnej pedagogiky, ktoré ju v našom domácom prostredí dostatočne jasne vyhraňujú voči iným príbuzným disciplínam, resp. odvetviam ľudskej teoretickej a praktickej činnosti, najmä však voči sociálnej práci. Predkladanú publikáciu možno chápať aj ako určitú rukoväť, ktorá by odborníkom umožnila tieto hranice spoľahlivo rozpoznať a tým minimalizovať aj riziko možných kompetenčných sporov medzi sociálnou pedagogikou a sociálnou prácou. K ustáleniu hraníc sociálnej pedagogiky prispievajú aj relevantné metodické usmernenia, reglementujúce jej profesijné aktivity.